آسيب شناسى جهان معاصر و راهبرد نجات بشريت‏

نويسنده:دكتر محمد جواد نوروزى‏

آسيب شناسى

1. ماهيت نظام سلطه
امروز نظام سلطه در دنيا ثروت را مى مكند، امکانات را مي مکند،اختيارات سياسى و اقتصادى و اجتماعى را در كشورها مى مكند و در اختيار مى گيرند و در مقابل، گاهى هيچ چيز نمى دهند، گاهى چيز مضرى مى دهند، گاهى هم يك چيزكى به آن كشور نقطه‏ى مقابل مى دهند. الان بافت سياسى دنيا اين است: سلطه گر و سلطه پذير.(1)
الف) مادى گرايى
امروز مكاتب كنونى دنيا- آن چيزى كه امروز سخنگويان سياست بين المللى در كشورهاى قدرتمند، آن را مطرح مى كنند- نمى تواند بشر را به سعادت برساند. علاوه بر اينكه آن شعارهايى هم كه به وسيله‏ى مسئولان و مديران قدرتهاى بين المللى مطرح مى شود، شعارهاى واقعى نيست. امروز بشر دچار دو درد بزرگ است: يكى اينكه راهى كه به بشر نشان داده مى شود راه- ماديت -راه غلطى است.(2) دوم اينكه آن كسانى كه گردانندگان امور بشريتند، مردمان صالحى نيستند. شما نگاه كنيد به اوضاع دنيا، ظلمى را كه به ملتها مى شود، ظلمى كه به امت اسلامى مى شود، در افغانستان مى شود، ظلمى كه به احكام اسلامى مى شود، در عراق مى شود، در افغانستان مى شود، ظلمى كه به احكام اسلامى مى شود، اينها را ملاحظه كنيد. آن كسانى كه منشأ ترور و منشأ جنگ و خونريزى هستند، اسلام را متهم مى كنند به ارتجاع؛ آن كسانى كه حكومت مطلقه‏ى خود را بر كل بشريت مى خواهند تحميل بکنند! امروزه ايالات متحده‏ى آمريکا، اين قدرت طاغوتی شيطانى مستكبر، در صدد بلعيدن همه‏ى دنياست. درصدد توسعه‏ى قدرت خود به تمام زوايای زندگی انسانهاست. آن وقت اينها، ادعاى دموكراسى مى كنند؛ ادعاى حقوق بشر مى كنند! فاسدترين انسانها، پرچم اصلاح بشريت را در دست گرفته اند. اين گرفتارى بزرگى است براى بشر.(3)
ب) علم سكولار
علمى كه از دين جدا شد و خودش را متعهد به دين ندانست، نتيجه اش همين مى شود كه امروز در دنيا رايج است، علم وسيله‏ى زورگويى است، وسيله‏ى استثمار است، وسيله‏ى تخريب حرث و نسل است و محصول علم، بمب اتم است از يك طرف؛ از طرف ديگر، محصول علم، اين مواد مخدر كذايى است؛ محصول علم، روى كار آمدن سياستمداران دور از همه‏ى احساسات انسانى است در خيلى از كشورهاى دنيا، علم را بايد با دين همراه دانست. علم را براى خدا و در راه خدا بايد تحصيل كرد و به كار گرفت. اين، جزو تعاليم اوليه ما بايد باشد؛ در همه جا.(4)
ج) خلأ عدالت
استقرار عدالت، دستور همه‏ى انبياى الهى است، كه فرمود ارسال رسل و فرستادن كتابها و اين همه تلاشى كه انبياء و پيروان انبياء انجام دادند، براى اين است كه: «ليقوم الناس بالقسط»؛ زندگى مردم، زندگى همراه با قسط باشد... انقلاب اسلامى براى قدرت طلبى يك گروه يا يك حزب يا يك جمعيت به وجود نيامد. انقلاب اسلامى را مردم مسلمان ايران به راه انداختند؛ هدف از اين انقلاب هم تشكيل جامعه‏ى اسلامى است و معيارها و شاخصهاى عمده‏ى جامعه‏ى اسلامى هم اينهاست: جامعه‏ى برخوردار از علم، برخوردار از اخلاق و برخوردار از عدالت. همه بايد براى اين تلاش كنند.(5)

2. شاخص نظام سلطه

الف) طراحى ديپلماسى بر پايه منافع قدرتها
ما رفتار نظام سلطه را به هيچ وجه قبول نمى كنيم، البته داعيه سلطه گرى نداريم؛ اما در هيچ موضوعى، زير بار سلطه نمى رويم و شاخص ديپلماسى خود را مقابله با رفتار جهانى نظام سلطه و خروج از قاعده «سلطه گر-سلطه پذير» مى دانيم.(6)
ب) ديكتاتورى جهانى
شيطان بزرگ، آمريكا، درصدد ايجاد ديكتاتورى جهانى است و با پايمال كردن حقوق طبيعى ملتها در واقع بر جامعه بشرى طغيان كرده و ياغى شده است، اما ملت نجيب ايران را ياغى مى خواند. البته اگر مقابله با ستمگران و زورگويان جهانى و حمايت از مظلومان، ياغى گرى است ما با آن افتخار مى كنيم.(7)
ج) چالش دنياى استكبار با ارزش هاى اسلامى
كنگره‏ى آمريكا گفته فلان قدر ميليون مثلا براى اشاعه‏ى دموكراسى در ايران خرج مى كنيم! البته اسمش را هم دموكراسى مى گذراند! خوب، آزادند هر اسمى كه مى خواهند بگذارند، بگذارند؛ حقيقت معلوم است چيست. آن چيزى كه آنها مى خواهند، بر هم زدن پايه‏ى متسحكم فكرى است كه بر اين مردم، بر اين دلها، بر اين روحها كاملا تسلط دارد و اين جهت صراط مستقيم، آن را هدايت مى كند.
هدفشان اين است، غرضشان اين است. اين پولهايى كه مى گويند، مى خواهند صرف اين كار بشود. اين پولها صرف بمب و گلوله و اينها خيلى نمى شود؛ عمده صرف همين كارهاى تبليغاتى، همين كارهاى فرهنگى با شكلهاى مختلف مى شود. البته از اين طرف هم مقاومت و بلكه هجوم مى شود. بنابراين يك جنگ است.(8)
آيا با توجه به سلطه عجيب سلطه گران بر جهان، اصولا چالش ملت ايران با اين جبهه زورگو، فايده اى دارد و به جايى خواهد رسيد؟ رهبر انقلاب قبل از طرح ديدگاه خود در اين زمينه، پاسخ غيرواقعى به اين سؤال مهم را لغزشگاه دانستند و يادآورى كردند:
بسيارى از افرادى كه نتوانستند به اين سؤال پاسخ روشن، بدهند و يا پاسخ آن را منفى دانستند، از اصول انقلاب تنزل و اعلام كردند نمى توان در برابر زورگويان، كارى كرد و بايد كوتاه آمد.(9)
د) ايجاد اختلاف بين فرق اسلامى
يك توطئه عميق و خطرناكى- كه خيلى هم قديمى است-براى ايجاد اختلاف بين فرق اسلامى وجود دارد؛ حالا امروز در دنيا مسئله شيعه و سنى را مطرح مى كنند، اما اين اختلاف مخصوص شيعه و سنى نيست، بلكه مى خواهند بقيه‏ى فرق اسلامى هم در درون تشيع، در درون تسنن - فرقه هاى اصولى، فرقه هاى فقهى، فرقه هاى كلامى - در مقابل هم قرار بگيرند، گريبان هم را بگيرند، عليه هم فرياد بكشند؛ اين چيزى است كه دشمن مى خواهد و بخصوص انگليسيها در اين قضيه متبحرند؛ خيلى مجربند؛ سالهاى متمادى - دهها سال، شايد بشود گفت به يك معنا صدها- در اين زمينه كاركرد دارند.(10)

3. راهبرد كاميابى

امروز دنياى اسلام مجروح است. دل انسان براى ملت فلسطين مى سوزد. دل انسان براى ملت عراق مى سوزد. دل انسان براى رنجهاى ملت افغانستان مى سوزد. اينها زير فشارند؛ زير فشار دشمنان اصلى امت اسلامى. آن كسانى كه امروز در مسئله‏ى فلسطين، فلسطينيان را زير فشار مى گذارند؛ در عراق، ملت عراق را لگدمال مى كنند، آنهايى هستند كه با خصوص ملت عراق يا خصوص ملت فلسطين، دشمنى خاصى ندارند؛ آنها با امت اسلامى مخالفند. هر جاى ديگر هم دستشان برسد، همين رفتار را انجام مى دهند. برايشان سنى، شيعه، عرب، عجم تفاوتى نمى كند.
قدرت طلبى، اين است. مست قدرت بودن و جز هدفهاى مادى و شهوانى و خواسته هاى كمپانيهاى پولساز را نديدن، نتيجه اش براى بشريت همين است. امت اسلامى بايد بيدار بشود.(11)
الف) عمل به وظيفه
ما از اول انقلاب تا امروز، هر جا به وظيفه‏ى اسلامى خودمان عمل كرديم، به احكام الهى احترام گذاشتيم، پاى وظيفه ايستاديم، پيش رفتيم؛ هر جا ملاحظات گوناگون بر ما حاكم شد، از اين اصول اساسى اسلام عقب نشينى كرديم، زرق و برق مكاتب مادى رايج را در چشم خودمان و در دل خودمان بزرگ كرديم، شكست خورديم، مغلوب شديم، ناكام مانديم.(12)
ب) ترويج پيام بعثت
امروز هم به نظر ما بشريت در نهايت نياز و احتياج است به پيام بعثت و به پيروى از تعاليم انبياى عظام الهى، كه همه‏ى آنها به نحو كامل در تعاليم اسلام و قرآن جمع شده است كه در آيات كريمه‏ى قرآن به آنها تصريح شده است: علم و حكمت، تزكيه و اخلاق، و عدالت و انصاف.(13)
ج) تبليغات
تا امروز تفكرات انقلاب اسلامى به همه جاى دنياى اسلام، على رغم آنها نفوذ كرده است؛ با همه‏ى اين تخريبها، با همه‏ى تبليغات مخالف. البته اگر تبليغات آنها نبود، وضع طور ديگرى مى شد. لذا امروز عليه نظام اسلامى و جمهورى اسلامى تبليغات فروانى مى شود. از يك طرف عليه تشيع هم به همين جهت تبليغات مى شود. آن مجموعه اى كه به عنوان پيروان اهل بيت مى خواهند وسط ميدان باشند و كار كنند، بايد به اين چيزها توجه كنند و اولويتهاى خودشان را با توجه به اين حقايق انتخاب كنند.(14)
د) اسلام و سعادت همه جانبه بشر
ايشان به برنامه دين مبين اسلام براى سعادت همه جانبه بشر اشاره كردند و افزودند: انقلاب اسلامى براى تحقق برنامه سياسى، اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى اسلام در ايران برپا شده و در عرصه روابط جهانى نيز با تكيه بر آموزه هاى اسلامى، نظام ظالمانه سلطه را رد و«صلح و امنيت و سعادت همه‏ى ملتها» را پيگيرى مى كند و به همين علت نظام سلطه جهانى، ذاتا با نظام اسلامى، دچار چالش است كه اين واقعيت را هيچگاه نبايد از ياد برد.(15)
هـ) تأكيد بر توليد علم نهضت نرم افزارى
كشور ما بدون حركت در جاده‏ى گسترش دانش و گسترش پژوهش، امكان ندارد بتواند به نقطه‏ى مطلوب خودش دست پيدا بكند؛ مخصوص كشور ما هم نيست. كليد، دانش و پژوهش است. دانشمند شدن يك ملت هم به اين نيست كه دانسته هاى ديگران را فرا بگيرد. آن، مقدمه كار است. علم يك دامنه‏ى وسيعى دارد؛ انحصارى نمى تواند باشد كه ما فرض كنيم مجموعه اى از كشورها و يا ملتها هستند كه نخبگان اينها علم را بايد توليد كنند، مرزهاى جديدى را براى علم تعريف كنند، يك مقدارى خودشان استفاده كنند، يك مقدارى هم كه زياد آمد، بدهند ديگران استفاده كنند. اين نمى شود. اين نسبت، اين شكل كار، معنايش همين عقب ماندگى دائمى بخشى از كشورها، همين رابطه‏ى ظالمانه‏ى بين كشورها، همين مسئله دنياى اول و دنياى دوم و دنياى سوم و شمال و جنوب و همين حرفهايى است كه جزء ادبيات رايج سياسى در اين قرن و قرن قبل بوده و شده. همه‏ى انسانها توانايى دانش پژوهى و دانشمندى را دارند. استعدادها البته مختلف است، لكن هيچ كشورى نيست كه در آن انسانها توانايى اين را نداشته باشند كه در اين دامنه‏ى وسيع و عظيم علم بالقوه و بالاستعداد، يك جايگاهى براى خودشان پيدا كنند و يك نقشى در آن ايفا كنند. اگر كشورى كه سابقه‏ى او، تاريخ او، تجربه او، نشان مى دهد كه توانايى استعداد او، توانايى بالايى است و از متوسط بالاتر است - كه كشور ما قطعا از اين قبيل است - اين بايستى در ايجاد علم، در پيشرفت علم نقش ايفا كند و اگر توانست اين نقش را ايفا كند، آنوقت اين عقب ماندگى، اين تبعيض و بى عدالتى در همه‏ى زمينه هاى سياسى و اجتماعى و اقتصادى از بين خواهد رفت و خواهد شد داراى سهم برابر در مقابل كشورهاى ديگر و در مقابل قدرتهايى كه امروز وجود دارند. آنوقت مى تواند خودش را اداره كند، روى پاى خودش بايستد؛ يك چيزى بگيرد؛ اما امروز اينجور نيست.(16)
و) ايستادگى
امروز هم مسئولان كشور و آحاد مردم ما اگر مى خواهند ملت ايران به آن قله‏ى بلند عظمت و افتخار و عزتى كه آرزويش را دارد، دست پيدا كند، بايد همين راه را دنبال كنند؛ بايد با شجاعت تمام، با آگاهى و بينش كامل، با خطرپذيرى در مقابل قدرتمندان و زورگويان و زورمندان عالم اين راه را ادامه دهند. موفقيت در «ايستادگى» است.

پی نوشت :

1. بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در بازديد از پژوهشكده رويان (25/04/1386)
2. همان.
3. همان.
4. بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در بازديد از پژوهشكده رويان (25/04/1386)
5. بيانات معظم له در ديدار مسئولان نظام و قشرهاى مختلف مردم در سالروز مبعث پيامبر اكرم(ص) (20/05/1386)
6. ديدار مسئولان وزارت امور خارجه و سفيران جمهورى اسلامى ايران در ديگر كشورها (30/05/1386)
7. همان‏
8. بيانات معظم له در ديدار مداحان و ذاكران اهل بيت (ع) به مناسبت ميلاد حضرت فاطمه زهرا(س)
9. ديدار مسئولان وزارت امور خارجه و سفيران جمهورى اسلامى ايران در ديگر كشورها (30/05/1386)
10. بيانات در ديدار ميهمانان شركت كننده در چهارمين مجمع جهانى اهل بيت (عليهم السلام)(28/05/1386)
11. بيانات معظم له در ديدار مسئولان نظام و قشرهاى مختلف مردم در سالروز مبعث پيامبر اكرم(ص) (20/05/1386)
12. همان‏
13. همان‏
14. بيانات در ديدار ميهمانان شركت كننده در چهارمين مجمع جهانى اهل بيت (عليهم السلام)(28/05/1386)
15.ديدار مسئولان وزارت امور خارجه و سفيران جمهورى اسلامى ايران در ديگر كشورها (30/05/1386)
16.بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در بازديد از پژوهشكده رويان (30/05/1386)

منبع: معارف